سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پوسیدگی دندانی زودرس دوران کودکی

پوسیدگی های دندانی زودرس دوران کودکی چیست؟   

این پوسیدگی ها، نوع خاصی از پوسیدگی های دندانی شدید هستند که نوزادان و کودکان خردسال را درگیر می کنند و پیشرفت سریعی دارند. طبق تعریف آکادمی دندان پزشکی کودکان آمریکا، حضور بیش از یک سطح دندانی پوسیده (ضایعه حفره دار یا بدون حفره)، ترمیم شده یا از دست رفته (دراثرپوسیدگی ) درهر کدام از دندان های شیری در یک کودک زیر 6 سال، پوسیدگی های زودرس دوران کودکی نامیده می شود.

علت پوسیدگی زودرس در دندانهای شیری

بسیاری از والدین تصور می‎کنند قطره آهن و مکمل‏ها‎ی مولتی ویتامین موجب پوسیدگی زودرس دندانهای کودکان می‎شود.

•در حالی که این داروها تنها رنگ دندان را تغییر می‎دهند و هیچ تاثیری بر پوسیدگی دندان ندارند. دلایلی که موجب ایجاد این عارضه می‎شود عبارتند از:

•الگوی تغذیه‌ای نا‌مناسب خردسالان و زیاده روی در استفاده از نوشیدنی‌های شیرین از جمله کاربرد مکرر شیشه شیر در طول روز یا به خصوص شب

•بی توجهی به بهداشت دهان و دندان کودک از زمان رویش اولین دندان‌های شیری

•وجود پوسیدگی‌های متعدد درمان نشده در دهان پدر و مادر کودک چرا که باکتریهای پوسیدگی زا از دهان والدین به خصوص مادر به دهان نوزاد منتقل می شوند.

•کاهش جریان بزاق خردسال در حین خواب که در صورت عدم کاربرد مسواک  قبل از خواب توسط والدین و همچنین خوردن شیر از مادر یا با شیشه توسط نوزاد پوسیدگی رخ خواهد داد.

•عدم معاینه کودک و نداشتن اطلاعات صحیح جهت انجام اقدامات پیشگیرانه از بروز پوسیدگی زودرس. به همین دلیل بهتر است مشاوره جهت اقدامات بهداشتی نوزاد از دوران بارداری شروع شود و اولین ملاقات دندانپزشکی در حدود 6 ماه پس از رویش اولین دندان شیری و نه دیرتر از یکسالگی صورت گیرد.

توصیه هایی به والدین جهت پیشگیری از ایجاد پوسیدگی های دندانی زودرس دوران کودکی

1. از آنجایی که پوسیدگی دندانی یک بیماری مسری است و میکروبهای ایجادکننده آن معمولا از دهان والدین(بویژه مادران) به نوزاد منتقل می شوند، قبل از اقدام به بچه دار شدن به فکر سلامت دندانهای خود باشید و با مراجعه به دندانپزشک، دندانهای پوسیده خود را درمان کنید. با نظر دندانپزشک می توانید با مصرف برخی آدامس های بدون قند یا دهانشویه ها، بهداشت دهانی خود را بهبود بخشید.

2. ظرف شش ماه بعد از رویش اولین دندان کودک، جهت معاینه و دریافت اطلاعات و مشاوره های بهداشتی مناسب، نوزاد خود را نزد دندانپزشک متخصص کودکان ببرید. توصیه شده این مراجعه دیرتر از 12 ماهگی کودک نباشد.

3. دندانهای نوزادتان را زمان رویش آنها تا حدود  1.5سالگی، شب ها قبل از خواب با استفاده از یک پارچه یا گاز استریل، تمیز کنید.

4. در دوره 1.5 تا 3 سالگی، دندانهای کودک را به کمک مسواکهای انگشتی یا دستی، بدون استفاده از خمیر دندان یا با استفاده از خمیر دندانهای فاقد فلوراید، شب ها قبل از خواب مسواک بزنید.

5. در سن 3-6 سالگی، دندانهای کودک را با مسواکهای دستی یا برقی و خمیر دندانهای فلوراید دار مخصوص کودکان، روزی دو بار(یک بار بعد از صبحانه و یک بار قبل از خواب شب) مسواک بزنید.

6. از شیشه حاوی شیر، به عنوان پستانک جهت آرام کردن و کمک به خوابیدن کودک استفاده نکنید.

7. اجازه ندهید کودک با بطری یا شیشه محتوی چیزی غیر از آب در دهانش به خواب برود

 

درمان دندانهایی که به پوسیدگی زودرس مبتلا می شوند

مصرف شیر در طول شب معمولا منجر به تجمع آن بر روی دندانهای پیشین فک بالا می شود.

به همین دلیل عموما 4 دندان پیشین شیری فک بالا، آسیاهای اول شیری هر دو فک و گاها دندانهای نیش شیری فک پایین، از جمله دندانهای شیری هستند که دچار پوسیدگی‌ می‌شوند.

دندانهای درگیر، معمولا به صورت قرینه در دو سمت دهان کودک قرار گرفته اند.

دندانهای پیشین شیری فک پایین، به دلیل اثر محافظت کنندگی زبان و نیز شستشوی طبیعی توسط جریان بزاق معمولا دچار پوسیدگی نمی شوند و در صورت مشاهده پوسیدگی در این دندانها کودک به مبتلا پوسیدگی حاد دوران کودکی می باشد. دندان‏ها‎ی آسیای دوم شیری که در سنین بالاتر رویش می‎کنند، کمتر دچار مشکلات پوسیدگی می‎شوند.