سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روش های ارتودنسی چیست؟

معرفی بهترین ارتودنسی

ارتودنسی دندان یکی از گران ترین خدمات در زمینه دندانپزشکی است که بسیاری از افراد به علت گرانی این خدمات از ارتودنسی محروم مانده اند و نتوانسته اند تا دندان های زیبا و یک دست به خود هدیه دهند…

برای اینکه بتوان خوراکی ها را به خوبی و راحتی جوید باید دندان ها به صورت منظم و مرتب در دندان باشند اما گاها اینگونه نیست!


در واقع افراد به دلیل ناهماهنگ بودن دندان های خود به دکتر دندان پزشک مراجعه می کنند اما همه می دانیم که تمام اقشار جامعه توانایی پرداخت هزینه های سینگین خدمات دندان پزشکی که شامل ارتودنسی نیز می شود ندارند.


در نیتجه این می شود که اکثرا به دنبال دندان پزشکی می گردند که هم کیفیت کار خوبی داشته باشد و هم هزینه کمتری دریافت کند.


روش های ارتودنسی چیست؟

به طور کلی سه روش برای ارتودنسی وجود دارد که شامل موارد زیر است:


ارتودنسی ثابت

ارتودنسی متحرک

ارتودنسی نامرئی


قیمت ارتودنسی نامرئی در سال 1400 به چه عواملی بستگی دارد؟
قیمت خدمات ارتودنسی دندان در کلینیک ها و مطب ها و سایت های دندانپزشکی متفاوت است. اما عواملی وجود دارند که کلینیک ها بر اساس آن ها اقدام به برآورد هزینه می کنند. برای مثال برخی از فاکتورهایی که روی هزینه ارتودنسی نامرئی تاثیر میگذارند عبارتند از:

جایی که تحت درمان قرار میگیرید: تمام پروسه های درمانی میتوانند در مطب، کلینیک تخصصی، مراکز دندانپزشکی دولتی و … انجام شوند که هر کدام هزینه ها و تعرفه های خودشان را دارند.
فاکتورهای مربوط به خود بیمار: اینکه مشکل دندان ها دقیقا چیست؟ شدتش چقدر است؟ مدت درمانش چقدر خواهد بود؟ از چه وسیله هایی برای درمانش استفاده میشود و ….
عوامل مربوط به دندانپزشک و یا متخصص ارتودنسی: اینکه مدرک دندانپزشک چیست؟ چه سوابق علمی دارد؟ چقدر تجربه دارد؟ چه روش های درمانی را میپسندد؟ و … نیز همگی در قیمت های نهایی دخالت دارند.
نوع بریس های مورد استفاده در ارتودنسی 
نوع بریس های مورد استفاده در ارتودنسی
نوع ارتودنسی مورد استفاده ممکن است به اولویت شما و وضعیت خاص دندانپزشکی شما بستگی داشته باشد (انواع خاصی از بریس برای درمان برخی مشکلات ارتودنسی بهتر است) و یا هزینه ابزار دندانی (بعضی از بریس ها نسبت به سایرین گران تر هستند). کل هزینه‌های درمانی عمدتا به نوع خاصی از بریس هایی که شما انتخاب می‌کنید و همچنین به مدت زمانی که آن‌ها را می‌پوشید بستگی دارد. گزینه‌های شما با توجه به انواع بریس که ارتودنتیست شما در آن تجربه کرده است، و همچنین مشکلات تراز خاص شما محدود خواهد شد.

بریس های فلزی قدیمی‌ترین و رایج‌ترین نوع درمان ارتودنسی هستند. در دسترس بودن جهانی ، آن‌ها درمان نسبتاً کم هزینه و تراز سریع دندان‌ها را ارائه می‌دهند. تنها نقطه ضعف آن‌ها، دید زیاد براکت ها و سیم‌های فلزی است که سیستم را تشکیل می‌دهند.
بریس های سرامیکی با استفاده از براکت هایی که به رنگ دندان‌ها هستند، سعی در اصلاح این مشکل دارند. با این حال ، براکت های سرامیکی شکننده‌تر از فلز هستند و همچنین در صورت مراقبت نامناسب تمایل دارند لکه دار شوند.
بریس های زبانی در پشت دندان‌ها نصب می‌شوند و بدین ترتیب بریس ها به طور کامل پنهان می‌شوند، اما به دلیل اینکه نصب و تنظیم آن‌ها سخت است و اینکه گران تر هستند، کم تر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
اینویزالاین (Invisalign) دارای براکت هایی می‌باشد که به صورت قالب‌های پلاستیکی شفاف که روی دندان‌ها قرار می‌گیرند. بیماران هر قالب را برای مدت زمان مشخصی می‌پوشند و با تراز کردن آن‌ها با دندان، و با جا به جایی دندان‌ها، آن‌ها را کمی محکم تر می‌نماید. اینویزالاین همچنین می‌تواند برداشته شود و با ابزار ارتودنسی دیگر جایگزین شود، و این کار را به راحت‌ترین گزینه تبدیل می‌کند. نقطه ضعف این روش در این است که روش کندتری نسبت به سایر روش‌های ارتودنسی می‌باشد. علاوه بر این، استفاده از اینویزالاین در مواردی که به هم ریختگی دندان‌ها خیلی شدید و زیاد می‌باشد، زیاد موثر نیست.

انواع ارتودنسی دندان
همانطور که گفته شد از این روش درمانی برای اصلاح مشکلات متعددی مانند عدم تراز دندان ها استفاده میشود، که در میان افراد مختلف بسیار پرطرفدار شده. این متد درمانی میتواند لبخندی زیبا به چهره هر انسانی ببخشید و با رفع نواقص، به اصلاح طرح لبخند کمک میکند.

به طور کلی این درمان بر اساس نوع ابزار و تجهیزات بکار رفته به 2 دسته زیر تقسیم میشود:

ارتودنسی ثابت: برای یک مدت طولانی از تجهیزات خاصی برای تراز کردن دندان ها استفاده میشود. در تمام طول مدت درمان این ابزار باید در دهان قرار داشته باشند و به هیچ عنوان خارج نشوند (مگر تحت نظر و به دست دندانپزشک)
ارتودنسی متحرک: در این شیوه درمانی، از ابزار ارتودنسی استفاده میشود که لزومی ندارد برای یک مدت طولانی و تا پایان درمان آن ها را در دهان قرار داد. این ابزار معمولا در طول شبانه روز نزدیک 22 ساعت باید در دهان قرار بگیرند.
انواع ارتودنسی ثابت
ارتودنسی با بریس (براکت و سیم) که یک شیوه مرسوم و قدیمی (اما همچنان پرکاربرد) است.
بریس های سرامیکی
بریس لینگوال درونی
انواع ارتودنسی متحرک

بریس های هاولی
زد اسپرینگ
اینویزیلاین (بریس های نامرئی)
ریتینر

چه کسانی می‌توانند از مزایای درمان ارتودنسی بهره‌مند شوند؟
ارتودنسی و سیم کشی دندان ها می‌تواند در تمام سنین به صورت موفقیت‌آمیز بر روی افراد انجام شود. امروزه امکان درمان انواع مختلف مشکلات دندان با استفاده از روش‌های درمان ارتودنسی از جمله ارتودنسی متحرک و یا ثابت وجود دارد. دلایلی که از درمان ارتودنسی برای افراد بزرگ‌سال و نیز کودکان استفاده می‌شود به شرح زیر هستند:

مشکلات تنفسی یا بلع غذا: در این شرایط بیمار معمولاً به خاطر تنفس از دهان دچار خروپف و نیز وقفه تنفسی در خواب می‌شود.
کراس بایت: در این شرایط یک یا چند عدد از دندان‌های بالا داخل دندان‌های پایین و نزدیک‌تر به زبان قرار می‌گیرند.
ازدحام دندان‌ها: این شرایط شامل وجود دندان‌های اضافی در دهان یا رشد دندان‌ها در موقعیت نامناسب است.
اوربایت عمقی: در این وضعیت دندان‌های پایین جلوی دهان با بافت داخل دندان‌های بالا تماس پیدا می‌کنند.
تغییر شکل صورت و دهان به کمک ارتودنسی فک: این شرایط بر رشد فک و موقعیت دندان‌ها تاثیر منفی دارد.
درد و ناراحتی فک و مفصل آن
از دست دادن دندان‌ها یا دندان اضافی: این شرایط به خاطر پوسیدگی دندان، آسیب‌دیدگی، یا مشکلات ارثی ایجاد می‌شود.
اورجت (پیش‌آمدگی دندان‌های بالا): در این وضعیت دندان‌های بالا بیش از حالت عادی پیش‌آمدگی دارند و این مشکل معمولاً به خاطر کوچک بودن فک پایین ایجاد می‌شود.
اعتماد به نفس: طرح لبخند زیبا می‌تواند بر احساس فرد و اعتماد به نفس وی تاثیر داشته باشد.
فاصله بین دندان‌ها: در این حالت احتمالاً دندان‌ها از بین رفته یا دندان‌های فرد بسیار کوچک یا بسیار بزرگ هستند.
مشکلات تکلم، جویدن غذا یا بلع
آندربایت (پیش‌آمدگی فک پایین): در این حالت فک پایین بلندتر از فک بالا است.
هزینه استفاده از انواع ارتودنسی متحرک شامل ابزارهای مورد استفاده، تمام جلسات ملاقات با پزشک معالج (شامل جلسات ملاقات اورژانسی)، جلسات ملاقات پس از درمان، قیمت ارتودنسی متحرک، و نیز هزینه تهیه بسته‌های مراقبت از بهداشت دهان است.
دلایل استفاده از درمان ارتودنسی و درمان جلو بودن فک بالا برای کودکان به شرح زیر است:

مکیدن انگشت: این عادت می‌تواند باعث پیش‌آمدگی دندان‌های قدامی فک بالا شده و تنفس کودک از دهان را به همراه داشته باشد.
رشد دندان‌ها خارج از محل مناسب: با استفاده از تقبل  هزینه های ارتودنسی دندان می‌توان موقعیت دندان‌ها را در محل مناسب تنظیم کرد.