سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترمیم دندان ها

معمولا برای اکثر افراد اتفاق افتاده است که درصدد ترمیم دنان های خود برایند و نه آنکه بلافاصله پس از هر درد دندانی انرا بکشند. داندان ها برای حفظ زیبایی صورت و اعتماد به نفس برای حضور در جامعه و همچنین برای سلامتی و هضم غذا بسیار مفید و جزءی از سیستم گوارش بدن هستند. پس پیش از آنکه در صدد کشیدن دندان های خراب و خود برآیید بد نیست نگاهی هرچند سطحی به انواع ترمیم دندان بیاندازیم تا قبل از کشیدن دندان ها، کمی تمرکز را بر ترمیم انها بگذاریم. پس با ما در ادامه این مطلب همراه باشید. http://tny.sh/RtPo9J9

انواع ترمیم دندان

  • ترمیم مستقیم

در ترمیم دندانهای مستقیم تمامی اقدامات و ساخت قطعات لازم در داخل دهان تکمیل و انجام می‌شود. این رویه تحت عنوان پرکردگی هم شناخته می‌شود که شامل قرار دادن یک ماده سازگار با ساختار دندان بر روی حفره تمیز شده و عاری از عفونت و پوسیدگی است.

این مواد سپس بر روی دندان ثابت می‌شوند و ساختار و ظاهر دندان صدمه دیده و یا پوسیده را احیا می‌کنند.

  • ترمیم غیرمستقیم

در این رویه، ساخت قطعات مورد نیاز در خارج از دهان انجام می‌شود که شامل لمینت دندان ، تاج‌های دندانی، بریج‌ها، ایمپلنت‌ها، اینله و آنله است. 

انواع ترمیم مستقیم و غیرمستقیم

  • ترمیم دندان پوسیده?

اگر دندان ها خوب مسواک نشود یا از نخ دندان استفاده نشود به مرور زمان مواد غذایی و یا مصرف شیرینی منجر به ایجاد پوسیدگی دندان می شود.  اگر هر 6 ماه مراجعه به دندانپزشک مراجعه کنید به پوسیدگی دندان های خود پی میبرید و در اولین فرصت اقدام به ترمیم دندان  می کنید. در صورتی که درمان مورد نظر دیر انجام شود ممکن است به عصب رسیده و دندان احتیاج به درمان ریشه باشد. 

در ترمیم دندان پوسیدگی های کاملا برداشته می شود و با یک کف بندی خوب مانع رسیدن پوسیدگی به دندان می شود. https://u.to/ALMaGg

 

  • باندینگ

?

باندینگ ماده ای به رنگ دندان است که برای پرکردن فضا های خالی و یا تغییر دادن رنگ دندان استفاده می شود. کار باندینگ تنها طی یک جلسه انجام می شود و می تواند تا سال ها در دهان دوام بیاورد. باندینگها نسبت به دیگر درمان های این چنینی بیشتر مستعد لکه دار شدن یا شکسته شدن هستند. زمانی که دندان دچار پوسیدگی یا شکستگی می شود باندینگ رزین کامپوزیت می تواند بهترین گزینه برای درمان باشد.

همچنین باندینگ می تواند به عنوان پرکردگی های رنگ دندان برای پوسیدگی های کوچک نیز استفاده شود. به علاوه از باندینگ برای از بین بردن فضا های بین دندان ها یا پوشاندن سطح خارجی دندان ها به منظور تغییر رنگ و شکل دندان  استفاده می شود.

 

  • دندان مصنوعی?

دندان مصنوعی غیر ثابت : دندان مصنوعی غیر ثابت ممکن است به صورت نیمه ( پارسیل) یا کامل (در شرایطی که همه دندان‌های یک فک از دست رفته اند) استفاده شود. دندان مصنوعی یک قاعده صورتی رنگ شبیه به لثه دارد که دندان‌های مصنوعی بر روی آن قرار گرفتند .

معمولاً دندان مصنوعی به کمک قلابها یا گیره هایی در طرفین به دندان‌ها وصل می‌شود تا در جای خود ثابت بماند. از آنجایی ‌که دندان مصنوعی غیر ثابت به دندان‌ها چسبانده نمی‌شود، بیمار می‌تواند هنگام تمیز کردن دهان و هنگام خواب آن را از دهان خارج کند.

 

  • پرکردن دندان

?

پر کردن دندان می تواند هم با آمالگام می باشد یا با کامپوزیت هم می شود ترمیم را انجام داد. این موضوع بستگی دارد به اینکه  ساختار دندان چه اندازه تخریب شده باشد و موقعیت فکی و اکلوژون هم باید مد نظر قرار گیرد.دندان پزشکان معمولا از دو ماده  امالگام و کامپوزیت برای پر کردن دندان ها استفاده می کنند.

 

  • کامپوزیت

?

یکی از موادی که امروزه در دنیای دندانپزشکی بسیار پر کاربرد است ، کامپوزیت هستند.  کامپوزیت دندان به موادی خمیر مانند می گویند که پزشک با استفاده از آن دندان های پوسیده ، شکسته ، ترک خورده یا سیاه  شده را ترمیم می کند .

در این روش بعد از برداشت پوسیدگی دندان، ابتدا ماده ای به نام اسید اچ استفاده می گردد که سبب ایجاد حفراتی بسیار بسیار  زیاد در حد میکرون در دندان می گردد.  سپس دندان شستشو داده شده و از ماده ای به نام باندنیک پس از خشک کردن دندان استفاده می شود.  سپس عمل curing که با دستگاه مخصوص انجام می پذیرد.  ماده ای باندنیک سفت شده (اصطلاحا cure می گردد.) و در نهایت پرکردگی همرنگ و سفید متناسب با رنگ دندان انتخاب می  گردد و باز هم عمل curing نهایی صورت می پذیرد. 

به علت دوام زیاد کامپوزیت ونیر، از آن می توان در پر کردن دندان به جای آمالگام که موجب بد رنگی و بد شکلی دندان می شود،  استفاده نمود و به دندان ترمیم شده جلوه زیبا و طبیعی داد.

  • روکش دندان

روکش های دندانی که به آن ها سر پوش های دندان نیز می گویند ، موادی هستند که به شکل کامل سطح دندان ها را می  پوشانند.  این روکش ها معمولا بر روی یک سطح از قلب آماده شده و به کمک چسب مخصوص دندان قرار می گیرند. در نتیجه قدرت و ظهر  یک دندان بهبود خواهد یافت.  روکش ها ممکن است به کمک فلز ( نظیر طلا یا تیتانیوم)، سرامیک (نظیر زیرکونیا، سیلیکا یا آلومینا) و یا یک کامپوزیت ترکیبی فلز و سرامیک تولید شوند.